Visual Productions forum

Author Topic: Overstap van Martin LJ naar Visual DMX help! problemen  (Read 12119 times)

November 25, 2006, 03:36:43 PM
Read 12119 times

timcooijmans

  • Member
  • *
  • Posts: 6
    • http://www.tcd-producties.nl
Hallo!

Ik hoop dat ik hier ook in het Nederlands mag schrijven, schrijft wel zo handig namelijk. Ik heb op het moment Martin LJ als sturing voor onze drive-ins en shows. Aangezien leds-fixtures e.d. steeds meer in opkomst zijn wil ik overstappen op een programma dat deze ondersteund. Nu is de Matrix Mania van Visual DMX zover ik kon zien perfect hiervoor (ik mis dit heel erg in Martin LJ) Nu heb ik echter geen interface en test dan ook nog met Visual3D. (ik wil pas een interface kopen als ik zeker van me zaak ben) Nu heb ik alleen nog een paar puntjes waar ik niet uit kom. Ik heb de manual al doorgelezen maar kon hier zosnel geen antwoorden op mijn vragen vinden.

- Ik maak in Martin Lightjockey veel gebruik van transparante cue's dit zijn cue's waarin je aan attribuut van de fixtures (of meerdere) in vast zet en deze kunt combineren. (1 cue voor de intensy, eentje voor kleur, eentje voor gobo, eentje voor prisma, eentje voor movement etc.) Kan dit ook met VisualDMX?

-Bij Martin LJ is het zo dat je sequences en cue's programmeerd voor een fixture en deze ook alleen op deze fixture te gebruiken zijn. Dit is echter niet zo met VisualDMX kwam ik achter. Opzich geen verkeerde oplossing alleen zit ik met het volgende: Hoe kan ik er voor zorgen dat ik gewoon een aantal cue's krijg die ik kan aanklikken waarna een aantal fixtures doen wat ze opgedragen is (dit kan een verandering van alleen de kleur bijv. zijn maar ook een totale change van alles) Hoe is dit te doen in VisualDMX? en is dit te doen? Ik had al wel gevonden dat je fixtures kan selecteren en dan een sequence kan toewijzen maar Live is dit lastig als je snel achter elkaar 2 verschillende groepen fixtures wil selecteren. Het moet ook handiger kunnen lijkt me.

Groet,
Tim Cooijmans
TCD-producties

November 27, 2006, 09:29:40 AM
Reply #1

Maarten Engels

  • Administrator
  • Member
  • *****
  • Posts: 2383
    • www.visualproductions.nl
Beste Tim,

Dank voor je post en je intresse in VisualDMX.

Transparent Cues
De cues uit LJ zijn te vergelijken met sequences in VDMX. Echter, de sequences in VDMX zijn altijd transparent; d.w.z. dat de sequence alleen de attributen van een fixture wijzigigd die in deze sequence zijn geprogrammeerd, alle andere attributen laat hij ongemoeid.
Als je kijkt naar de bijgeleverde sequences in VisualDMX dan zie je aan de icoontjes welke attributen erin zitten. Met behulp van de <CTRL> toets kun je eenvoudig meerdere sequences op een fixture afspelen.

Sequence toekenning
Inderdaad is het zo dat sequence in beginsel los staan van de fixtures. Na het schrijven van de sequence mag je zelf kiezen op welke fixtures je de sequence afspeelt. Dit is een groot voordeel van de Fixture Independent Architecture (FIA, het ontwerp van VisualDMX). Vaak gebruikte sequences (shutter chasers, colour loops, etc) hoef je dan nooit meer voor iedere fixture te programmeren.
Het is wel mogelijk om een sequence vast toe te kennen aan bepaalde fixtures, hiervoor moet je een Cue programmeren in de Cue editor. In de handleiding staan enkele voorbeelden. Belangrijk is dat je bij de 'Sequence' instellingen de 'Assignment' op 'Manual' zet. Vervolgens kun je bij de 'Sequence Assignment' instellingen aangeven welke fixture welk deel van de sequence uitvoert. Deze cue is dan gemakkelijk onder een 'hotkey' te programmeren.

Wellicht zul je merken dat het instellen van de 'Sequence Assignment' minder vaak nodig is dan verwacht; een ander voordeel van de FIA is dat je bijvoorbeeld simpelweg alle fixtures kunt selecteren <CTRL-A> en kleur 'rood' kunt kiezen, alle fixtures worden nu rood, zelfs als het verschillende merken of types zijn. Dit is een krachtige functie die vaak programmerwerk per type fixture onnodig maakt.

Laat maar weten indien je nog meer vragen hebt.
Maarten Engels
Visual Productions BV

November 28, 2006, 09:31:13 AM
Reply #2

timcooijmans

  • Member
  • *
  • Posts: 6
    • http://www.tcd-producties.nl
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb gisteravond nog even tijd gehad om naar Visual DMX te kijken. Ik was bezig om een standaard showtje op te zetten (4x Coemar Prospot LX, 1x 4ch dimmer met 4 fresnells er op gepatcht 1x 8ch dimmer met 8 1kW PAR 64) Dat lukt me allemaal wel. Maar dan...

Je krijgt dan ook icoontjes voor je conventioneel licht en de parren. Ik dacht handig dan kan je ook de appart sturen. (Handig als je met 1 dimmer 2 totaal verschillende dingen aanstuurd) Maar toen ik een PAR aan klikte en het dimmer kanaal openschoof sprong hij weer terug naar 0 (als je overigens dit bij de dimmer doet, doet hij het wel) Is dit normaal?

Verder kreeg ik het voor elkaar (helaas niet in staat geweest het te reproduceren) om VisualDMX te laten crashen. Toen ik opnieuw opstarte was ik al mijn fixtures en nieuw aangemaakte sequences kwijt.

Klopt het trouwens nog steeds dat de Audio Analiser van VisualDMX alleen met afgefilterd signaal overweg kan? (<150Hz) dan ben je namelijk genoodzaakt om altijd iets mee te nemen om af te filteren terwijl ik met Martin LJ soms zelfs met een microfoon werk (als ik geen audio van de PA kan krijgen)

Als je een CUE hebt gemaakt. Is er dan een handige manier op deze te openen? Ja kan in de CUElist op test drukken maar dit is niet echt handig. Kan dit met VisualTouch?

November 30, 2006, 11:25:46 AM
Reply #3

Maarten Engels

  • Administrator
  • Member
  • *****
  • Posts: 2383
    • www.visualproductions.nl
Beste Tim,

Ik heb even gekeken naar het euvel met het dimmen van een conventional fixture dit gepatched is op een dimmer. Inderdaad gaat dit niet goed wanneer je de conventional selecteerd. Ik zal deze bug corrigeren, voor het moment raad ik aan het dimmerkanaal te selecteren en zo te dimmen.

De audio ingang van VisualDMX verwacht nu inderdaad een afgefilterd signaal (<150Hz); we gaan deze filter functie op korte termijn in de software implementeren zodat deze vereiste niet meer nodig is.

Als je Cue hebt gemaakt kun je hem in eerste instantie oproepen dmv de 'source' en de 'trigger' die je hebt mee geprogrammeerd, zoals het toetsenbord of de DMX Input. Tevens werkt het ook zeer gemakkelijk via VisualTouch aangezien er voor elk aangemaakte Cue een button in VisualTouch verschijnt.
Maarten Engels
Visual Productions BV

November 30, 2006, 01:53:30 PM
Reply #4

timcooijmans

  • Member
  • *
  • Posts: 6
    • http://www.tcd-producties.nl
Quote from: "Maarten Engels"
Beste Tim,

Ik heb even gekeken naar het euvel met het dimmen van een conventional fixture dit gepatched is op een dimmer. Inderdaad gaat dit niet goed wanneer je de conventional selecteerd. Ik zal deze bug corrigeren, voor het moment raad ik aan het dimmerkanaal te selecteren en zo te dimmen.

De audio ingang van VisualDMX verwacht nu inderdaad een afgefilterd signaal (<150Hz); we gaan deze filter functie op korte termijn in de software implementeren zodat deze vereiste niet meer nodig is.

Als je Cue hebt gemaakt kun je hem in eerste instantie oproepen dmv de 'source' en de 'trigger' die je hebt mee geprogrammeerd, zoals het toetsenbord of de DMX Input. Tevens werkt het ook zeer gemakkelijk via VisualTouch aangezien er voor elk aangemaakte Cue een button in VisualTouch verschijnt.

Dankje voor je reactie. Helaas zijn de genoemde eisen (vooral Audio) beslissend voor onze overstap en wachten we nog even (hopelijk kan je snel hier iets aan doen)

December 02, 2006, 12:00:41 AM
Reply #5

timcooijmans

  • Member
  • *
  • Posts: 6
    • http://www.tcd-producties.nl
Kan je me een richting geven wanneer je verwacht bovenstaande features verwerkt te hebben?

Alvast bedankt!

December 05, 2006, 09:29:52 AM
Reply #6

Maarten Engels

  • Administrator
  • Member
  • *****
  • Posts: 2383
    • www.visualproductions.nl
Hi Tim,

Het bugje mbt het dimmen zal in de volgende release verholpen zijn. Dat is een kwestie van enkele weken.

De audio filter functie kun je verwachten medio 2007.

Het triggeren van de cues is een functie in de huidige software.
Maarten Engels
Visual Productions BV

December 21, 2006, 08:40:42 PM
Reply #7

timcooijmans

  • Member
  • *
  • Posts: 6
    • http://www.tcd-producties.nl
Is het mogelijk om de standaard sequences weg te gooien?

December 22, 2006, 02:22:13 PM
Reply #8

Maarten Engels

  • Administrator
  • Member
  • *****
  • Posts: 2383
    • www.visualproductions.nl
Ja, je kunt de sequences gewoon 'deleten' via het (popup) menu.
Maarten Engels
Visual Productions BV

 

SMF spam blocked by CleanTalk